duminică, 3 august 2008

Oua invelite in ceara topita.

Familia Cris. Am cunoscut-o pe doamna Cris prin intermediul serviciului, trimetea la noi la birouri bluze tricotate din fir sintetic, caci erau foarte moderne, erau facute la masina manuala adusa din Germania Democrata. Domnul Cris fusese contabilul sef al rafinariei de la infiintarea din l936. Deci apucase vremea razboiului cu perioada de ocupatie germana. Erau nasii de botez si de cununie a prezentatoarei de tv. Sanda Taranu, sotia tenorului Nicolae Taranu. Eu am mers de foarte multe ori la aceasta familie acas, pe care am mai pomenit-o caci au stat intr-o casa mare in Tatarani unde este statia de autobuz. Acolo fusese comandamentul german si apoi rusesc, la ei in casa. Dar au vindut si au cumparat un mic apartament cu 2 camere linga blocurile Eminescu. Doamna era o femeie de vreo 6o de ani casnica foarte buna gospodina. El era mai in virsta umbla cu baston si ii cam tremura capul.Dar aveau de toate mereu si pe mine ma serveau inmediat ce intram in casa cu dulceata. Dar intr-o zi doamna Cris avea pe aragaz o cutiuta de tabla cu ceara topita. Alaturi un castron mare cu oua. Si m-am mirat foarte tare, caci nu mai vazusem ca lua ceara topita cu pensula si dadea pe oua, apoi verifica porii si daca nu erau astupati mai dadea pina se astupau. Mi-a explicat ca inveleste ouale in ceara pentru a le pastra la iarna. Caci atunci erau vara o,75 -l,oo lei si iarna l,5o,l75 lei bucata. Dupe ce se raceau le invelea in bucati mici de ziar si le punea intr-o debara intr-un cazanel de 2o-25 kg. Mi-a aratat si mie si in cazanel cred ca erau peste 2oo de oua. Facea asta din economie. Eu nu am mai vazut pina atunci asa ceva si nici de atunci incoace. Dar mi-a zis ca se pastreaza proaspete, cu conditia sa fie toti porii oualelor acoperiti. Se merita oare atita efort? Poate cind erau la casa si pastrau ouale pentru ca iarna nu mai faceau gainile ouale. Dar se obisnuise asa si nu se mai putea abtine. Dar cit traieste omul invata. Nu mi-a spus nimeni ,dar cred ca d-l Cris fusese detinut politic, caci detinutii politici erau vizibili pe strada erau foarte slabi, erau ingrijit imbracati si se sprijineau in baston.Este imposibil sa nu fi facut puscarie, caci toti care au avut functi au facut, mai ales cei sub ocupatie germana. M-am sculat acum la 4 dimineata sa scriu ,ca pina miine uit. Nu am incercat niciodata sa invelesc ouale dar cred ca acest lucru atrage atentia caci este un lucru neobisnuit.Dar pentru cine are timp si nu cred ca se merita,dar am sa incerc si eu de proba macar cu un ou, sa topesc intr-o zi o luminare si sa invelesc oul, iar la iarna sa il sparg sa vad daca este bun(il dau la pisica). papapa

Niciun comentariu: