duminică, 24 august 2008

A face totul cu placere

Mi-a ramas in minte raspunsul dat de doamna D. la intrebarea mea, care este secretul de a imbatrinit frumos. Raspunsul a fost :"Am facut totul cu placere indiferent ce mi s-a cerut". Eu nu am facut nimic cu placere, ci din obligatie datorita educatiei spartane primite. Anisoara a fost artizanul educatiei mele. Toata experienta ei la 5o de ani in aceasta materie, a exersat-o pe mine. A fost bine, a fost rau. A fost si bine si rau. Bine a fost ca m-am calit. Cuvintele ei critice si taioase si apelul permanent de a gindi, m-au mobilizat. Dar nu era nevoie de o asa educatie dura, care se facea si cu bataia, pentru ce a urmat, apoi in viata.Apelurile sa gindesti, sa faci mereu ceva pentru ca seara, sa iasa bilantul pozitiv si in urma ta sa ramina ceva, nu si-a avut rostul. Si la serviciu aveau sanse bune de reusita lenesii, prostii(dar nu chiar, ci aceea prostie taraneasca amestecata, cu smecherie). Caci la indemnurile din educatie, sa faci tot timpul ceva, sa construiesti casa in care stai, ca este rusine sa astepti la parinti si ca intr-o zi iti va fi rusine sa-i privesti in ochi, s-a transformat in a-ti insusi totul de-a gata. Nu ai, nu muncesti, iti da statul prin intreprindere sau de la primarie. Mijloacele sint diverse, de la a-ti face intrarea cu mita in bani, produse comestibile sau necomestibile si chiar de a intretine relatii sexuale, cu persoanele care iti puteau influenta ajungerea la obiectivele propuse (casa, functii, si tot felul de promovari). Ce daca erau proste, (adica smecheria taraneasca de care am vorbit) sau chiar urita, daca stiai sa atragi atentia asupra ta, cui trebuie si cind trebuie erai un om aranjat. Si acum iata rezultatul, oameni care nu au facut nimic in viata lor dau lectii, ii considera pe toti ca au facut ceva in viata numai, prin procedurile de care v-am amintit. Cum am mai spus, inainte de venirea comunistilor totul se axa pe buna educatie. Era obligatorie pentru o familie, care era pe o treapta mai inalta a societatii, dar comunistii aveau nevoie de cei de jos, care au primit totul de la stat degeaba, chiar in unele cazuri cind, nu voiai sa faci ceva sau sa te inscrii in PCR iti raspundeau: trebuie ca partidul ti-a dat o casa pe care altfel nu o maritai. Asa iti punea pumnul in gura.Ati vazut cum si-au gasit copii de industriasi, dinainte de venirea comunistilor la putere, de lucru ca translatori. Asta datorita faptului, ca au fost obligati in familie sa invete limbi straine si de ei era mereu nevoie. Nebunele orasului(Fransoa si altele pe care nu le mai tin minte) erau asa ca au avut un soc la venirea comunistilor. Prea brusc au ajuns nimeni si nimic si nu s-au impacat cu ideea.papapa

Niciun comentariu: